Source for learning the entire Torah

Question

Hi, I'm looking for a source that states that a man must know or learn the entire Torah. Do you know of any? Thanks,

Answer

The source of this law is the following Talmudic passage (tractate Kiddushin 30a): ‘To what extent is one obligated to teach his son Torah? Rav Yehuda says that Shmuel says: One should emulate the education of Zevulun, son of Dan, whose father’s father taught him Scripture, Mishnah, Gemarah,  halakhot , and  aggadot ’.

Source

בגמרא (קידושין ל.) ו עיין שו"ע הגר"ז תלמוד תורה פ"א.

נפש החיים (שער ד פ"ב) בשם המדרש (משלי רבתא פ"י):   אר"י בא וראה כמה קשה יום הדין שעתיד הקדוש ברוך הוא לדון את כל העולם כולו כו'. בא מי שיש בידו מקרא ואין בידו משנה הקדוש ברוך הוא הופך את פניו ממנו ומצירי גיהנם מתגברין בו כו'. והם נוטלין אותו ומשליכין אותו לגיהנם. בא מי שיש בידו שני סדרים או שלשה הקדוש ברוך הוא א"ל בני כל ההלכות למה לא שנית אותם כו'. בא מי שיש בידו הלכות א"ל בני תורת כהנים למה לא שנית שיש בו כו'. בא מי שיש בידו ת"כ הקדוש ברוך הוא א"ל בני חמשה חומשי תורה למה לא שנית שיש בהם קריאת שמע תפלין ומזוזה. בא מי שיש בידו חמשה חומשי תורה אמר ליה הקדוש ברוך הוא למה לא למדת הגדה כו'. בא מי שיש בידו הגדה הקדוש ברוך הוא א"ל בני תלמוד למה לא למדת כו'. בא מי שיש בידו תלמוד הקדוש ברוך הוא א"ל בני הואיל ונתעסקת בתלמוד צפית במרכבה כו'. כסא כבודי האיך הוא עומד כו'. חשמל האיך הוא עומד. ובכמה פנים הוא מתהפך כו'

Comments

Have an additional question on this topic or need clarification? Leave your comment below. (Please note that the comment will not be published but will be sent directly to the answering Rabbi for review and a private response)

Please sign up or log in to submit your comment

Become our partners in supporting and spreading the Torah. Help us answer more questions faster and better.
Next
More questions in this category
Animal suffering
Positive and Negative Commandments